29 listopada 2021
Pobaw się ze mną w ”To i Owo” - teatralnie i książkowo…
Od października bieżącego roku, w dziale logopedycznym rozpoczęto realizację wybranych zajęć terapeutycznych w oparciu o program zatytułowany: „Pobaw się ze mną w "To i Owo" - teatralnie i książkowo…opracowany i wdrożony przez logopedę Dorotę Chopkowicz. Jego adresatami są dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniowie klas I-III Powiatu Złotoryjskiego, uczęszczający na indywidualną terapię logopedyczną do Poradni.
Program opracowanych działań innowacyjnych w swoim założeniu stanowi odpowiedź na zgłaszane problemy, potrzeby i oczekiwania środowiska lokalnego. Dodatkowym bodźcem, stała się ogólna sytuacja związana z przedłużającą się pandemią i wynikające z niej obostrzenia, które spowodowały obniżenie kondycji emocjonalnej i psychicznej dzieci, spadek ich motywacji do działania oraz zakłócenia w ciągłości procesów komunikacyjnych w relacjach z rówieśnikami. Smutnym zjawiskiem typowym dla naszych czasów, stała się również, tendencja dzieci i uczniów do biernego przesiadywania przed telewizorem, komputerem czy też smartfonem, choć coraz częściej mówi się, o szkodliwości elektronicznych środków przekazu dla rozwoju emocjonalnego, ruchowego i intelektualnego. Korzystanie z nich, nie sprzyja interakcjom społecznym, empatycznemu porozumiewaniu się, pozbawia dzieci twórczej zabawy i niszczy ich wyobraźnię. W „ekranowej wielości obrazów, słów, migawek ” dziecko nie jest w stanie przetworzyć ogromu informacji, którymi jest bombardowane. Staje się biernym widzem „ekranowego świata”, bez wewnętrznego, emocjonalnego, fizycznego i umysłowego zaangażowania, które jest mu potrzebne do całościowego, pełnego rozwoju.
Dlatego, mottem przewodnim innowacji, stało się stwierdzenie Alberta Einsteina, które brzmi: „Uczenie się to doświadczenie, wszystko inne to tylko informacja”, by podtrzymać tezę, że nie ma nic lepszego niż dziecięce zabawy, które służą uczeniu przez wspólne doświadczanie, próbowanie i przeżywanie.
Stąd, głównym celem prowadzonych zajęć, jest zastosowanie w terapii logopedycznej zabaw z pogranicza teatralnych i czytelniczych, w celu rozbudzania kreatywności i ekspresji słownej dzieci z opóźnionym rozwojem mowy oraz rozwijania kompetencji komunikacyjnych wśród dzieci i uczniów, którzy przejawiają trudności w wyrażaniu siebie lub budowaniu właściwych relacji społecznych.
W prowadzeniu zabaw teatralnych oraz ćwiczeń dramy „pomocnikami” będą kukiełeki ze skarpetek na rękę bądź pacynki paluszkowe. Natomiast do prowadzenia zabaw czytelniczych zostaną wykorzystane książki: „Bajki z sensem” wydane przez Nowoczesny Magazyn Psychologiczny SENS oraz „Rady nie od parady” czyli wierszyki z morałem Małgorzaty Strzałkowskiej.
Zwieńczeniem innowacji, będzie możliwość udział w konkursie recytatorskim „Mistrz poprawnej wymowy”, który zostanie zorganizowany wśród chętnych dzieci, w maju 2022r.