Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Rozumne serca

Od kilku lat realizowany jest przez pracowników działu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Poradni cykliczny program własny „ROZUMNE SERCA” opracowany przez psychologa Justynę Kuźmiak-Ladrę i pedagoga Ewelinę Zarzyńską. Adresatami są uczniowie klas II szkół podstawowych Powiatu Złotoryjskiego. Przesłanie, cele programu zakładają, że dzieciom potrzeba, oprócz kształcenia umiejętności poznawczych, pomocy
w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych.

Dziecko świadome siebie, potrafiące oceniać i kontrolować swoje uczucia, rozumiejące zachowanie innych, patrzące sercem to obecnie wyzwanie dla systemu edukacji. Emocje są wielką siłą, która ma znaczący wpływ na funkcjonowanie organizmu człowieka. Informują o tym, co znaczą dla nas rozmaite zdarzenia. Pierwszym krokiem w drodze do osiągnięcia kontroli nad własnymi emocjami jest rozwijanie wiedzy na swój temat. Ważne jest, aby dziecko nauczyło się samokontroli i motywacji wewnętrznej,  wykorzystywało emocje do osiągnięcia konkretnego celu (co wpłynie również na tak pożądane zwiększenie motywacji do wszelkich działań, również do nauki). Rolą dorosłych jest wspieranie dzieci w byciu osobą, która potrafi usłyszeć szum liści na drzewie, śpiew ptaka, dostrzec kolegę i koleżankę, ale przede wszystkim, która będzie potrafiła zrozumieć i akceptować swoją niepowtarzalność. Ważne jest uczenie dzieci bycia z całą orkiestrą uczuć, która codziennie gra w każdym z nich oraz rozwijanie umiejętności dostosowywania się do różnych warunków i okoliczności. Te umiejętności są szczególnie istotne w radzeniu sobie ze stresującymi zdarzeniami. Emocje, których doświadczamy w zależności od sytuacji, nastawienia lub posiadanych zasobów, są dla nas mniej lub bardziej przyjemne, łatwiejsze bądź trudniejsze do „udźwignięcia”. Ważna jest nauka towarzyszenia im, podejmowanie prób ich rozładowywania w sposób bezpieczny dla siebie i innych.

Drugim, bardzo istotnym czynnikiem decydującym o jakości naszego życia jest kreatywność i twórcza wyobraźnia. Myślenie liniowe, logiczne jest cenne, jak każda forma inteligencji. Ale równie przydatne jest myślenie twórcze. Czy możliwy byłby postęp ludzkości bez otwartości umysłu i twórczego podejścia?
Okazuje się, że aby pomóc uczniowi w wykorzystaniu swoich potencjalnych zdolności należy szczególną uwagę zwrócić na rozwój jego inteligencji emocjonalnej i twórczego myślenia. Społeczne i emocjonalne kompetencje są równie ważne dla osiągnięcia sukcesu jak inteligencja poznawcza.

W związku z coroczną pozytywną oceną nauczycieli, wychowawców, dyrektorów szkół oraz  uczniów programu własnego „Rozumne serca” oraz pisemnym zapotrzebowaniem na jego prowadzenie jest on rokrocznie modyfikowany do aktualnych potrzeb, a jego realizacja kontynuowana.

Banery/Logo